" انواع واژه ها و اصطلاحات رایج در آی کی دو "
واژه ها و اصطلاحات عمومی
|
|
آی
|
هماهنگی، وحدت، عشق
|
Ai
|
آی کی
|
ترکیب شدن کی، یکی شدن کی
|
Aiki
|
آی کی دو
|
هنرهماهنگی وصلح باخلقت، هنرصلح وعشق
|
AiKiDo
|
اوهایو
|
صبح بخیر
|
Ohayo
|
اویاسومی
|
شب بخیر
|
Oyasumi
|
بودو
|
سلوک (رفتار) و طریقت رزمی
|
Budo
|
دوجو
|
مکان تمرین هنر رزمی متداول
|
Dojo
|
کی آی
|
فریاد تمرکزانرژی یک شخص
|
Kiai
|
شوگیو
|
تمرین مداوم (مستمر)
|
Shugyo
|
تاتامی
|
تشک تمرین
|
Tatami
|
اوکه (یوکی)
|
حمله کننده (دریافت کننده فن)
|
Uke
|
ناگه(ناگی=توری)
|
دفاع کننده (مجری فن)
|
Nage = Tori
|
بوکن=بوکوتو
|
شمشیر چوبی
|
Bokken=Bokuto
|
بو
|
چوب 6 فوتی
|
Bo
|
زنگو گیری
|
دو برش مستقیم با شمشیر
|
Zengo giri
|
جو
|
چوب کوتاه حدود120سانت(4 فوت)
|
Jo
|
شینای
|
شمشیرازجنس نی (مخصوص کندو)
|
Shinai
|
فوتاری
|
دو نفر
|
Futari
|
اونین زو
|
سه نفر
|
Ohninzu
|
ایدوری
|
انجام فنون ازحالت سِیُزا
|
Iddori
|
هو
|
متد، روش
|
Ho
|
اوده گارامی
|
کنترل بازو
|
Ude garami
|
هاجیمه کوداسای
|
لطفا شروع کنید
|
Hajime Kudasai
|
جوجی
|
متقاطع، بعلاوه
|
Juji
|
های دوزو
|
بله، لطفا تکنیک را انجام دهید
|
Hai Dozo
|
کامائه
|
استقرار، گارد
|
Kamae
|
سوبوری
|
سُر خوردن
|
Suburi
|
کیری کایشی
|
برش چرخشی
|
Kiri kaeshi
|
اوباکه
|
روح
|
Obake
|
جونبی اوندو
|
گرم کردن اندام ها
|
Junbi undo
|
یاما
|
کوه
|
Yama
|
تای شا
|
محل بسیار مقدس
|
Taisha
|
آیومی آشی
|
قدم زدن معمولی
|
Ayumi ashi
|
چوکو
|
مستقیم، یکمرتبه
|
choku
|
اُ
|
بزرگ
|
O
|
شو
|
کوچک
|
Sho
|
تای آتاری
|
تماس بدن
|
Tai-atari
|
تای چیکارا
|
قدرت فیزیکی و عضلانی
|
Tai-chikara
|
تای ساباکی
|
حرکت بدن
|
Tai-sabaki
|
تای جوتسو
|
هنر بدنی مثل آی کی دو
|
Tai-jutsu
|
تنکان
|
چرخش
|
Tenkan
|
ته ساباکی
|
حرکت دست
|
Te-sabaki
|
اوچیما
|
فاصله ایکه بابرداشتن یک قدم بتوان به نفرمقابل ضربه زد
|
Uchima
|
اوچیماتا
|
فضای داخل پرتاب
|
Uchimata
|
فوکوشیکی کوکیو
|
تنفس شکمی
|
Fukushiki-kokyo
|
نوگاره
|
روش تنفسی که با بازدم طولانی ودم خیلی سریع همراه است
|
Nogare
|
واکاری ماسن
|
من متوجه نمی شوم
|
Wakarimasen
|
ریتسو ذن
|
مدیتیشن ایستاده
|
Ritsuzen
|
زا ذن
|
مدیتیشن نشسته
|
Zazen
|
شین شین شوگیو
|
تمرین دادن ذهن و بدن
|
Shinshin Shugyo
|
شین شین تویتسو
|
متحدکردن ذهن و بدن
|
Shinshin toitsu
|
شوشین
|
ذهن فرد مبتدی
|
Shoshin
|
ایریمی
|
داخل شدن (داخل شدن معنوی وفیزیکی)
|
Irimi
|
کایتن
|
چرخش، باز کردن و چرخیدن
|
Kaiten
|
گارامی
|
کنترل
|
Garami
|
اوندو
|
حرکت، تمرین
|
Undo
|
های یامه
|
یک لحظه صبر کنید
|
Hai yame
|
دوزو= های
|
بله، لطفا
|
Dozo = Hai
|
ناگاره
|
جریان
|
Nagare
|
موشین
|
فکر نکردن
|
Mushin
|
کیری
|
برش، قطع
|
Kiri
|
|
|
|
|
** اصول – فنون **
چگونه می توانید انتظار داشته باشد که دیگران را کنترل کنید در حالیکه
توانایی کنترل خود را ندارید.
توجه شود که منظور از ایکیو، نی کیو، سان کیو، یون کیو، گوکیو و روکو کیو فنون اصلی هستند و این واژه ها را نباید با درجات اشتباه گرفت.
- ای کیو(اصل اول):اوده اوسائه، اوشی تا اوشی"..فشار روی بازو یاکنترل بازو ..... Ikkyo
- نی کیو(اصل دوم):کوته ماواشی،کوته ماکی"..برعکس کردن مچ دست، چرخش مچ بسمت داخل..... Nikyo
- سان کیو(اصل سوم):کوته هینری، سیبوری کیمه"..برگرداندن (کامل) مچ دست بسمت پشت ....... Sankyo
- یون کیو (اصل چهارم):تکوبی اوسائه" .... فشار روی مچ دست ....................... Yonkyo
- گو کیو(اصل پنجم):کوچی اوسائه،اوده نوباشی"..کشیدن دست ازشانه تامچ دست ........................... Gokyo
- روکو کیو (اصل ششم): هیجی کیمه/شیمه/جیمه اوسائه" قفل آرنج واکی گاتامه" قفل بازو اوده گاتامه یا اوده هیشیگی" خردکردن بازو (از شانه تا مچ). روکوکیو در سه حالت تقریبا مشابه، قابل اجراست. بین نحوه اجرای هیجی کیمه، واکی گاتامه و اوده گاتامه مقداری اندک تفاوت وجود دارد. نحوه رفتار مدارس آی کی دو نسبت بیکدیگر در ارتباط با دسته بندی این سه تکنیک قدری متفاوت است به نحوی که در بعضی از مدارس، واکی گاتامه در دسته بندی روکوکیو قرار میگیرد و اوده گاتامه به عنوان یک تکنیک مجزا دسته بندی می شود. مدارسی نیز هستند که هر سه مورد یادشده را به عنوان روکوکیو دسته بندی و تمرین می کنند. ..... Rokukyo
(فنون (وازا
|
اوکمی
|
افت زدن
|
Ukemi
|
بوجوتسو
|
فنون جنگی و مبارزه ای
|
Bujutsu
|
کومی تاچی
|
تمرین اشتراکی شمشیربصورت دونفره
|
Kumitachi
|
کومی جو
|
تمرین اشتراکی چوب بصورت دونفره
|
Kumijo
|
تاچی دوری
|
خلع سلاح کردن شمشیر
|
Tachi dori
|
تانتو دوری
|
خلع سلاح کردن چاقو
|
Tanto dori
|
جو دوری
|
خلع سلاح کردن چوب
|
Jo dori
|
آتمی وازا
|
فنونی که بمنظور ضربه زدن به نقاط حیاتی بدن بکار میرود
|
Atemi-waza
|
هاناشی وازا-هازوشی وازا
|
فنونی که با گریختن و اجتناب کردن ازحمله ها و گرفتن ها انجام می شود
|
Hanashi waza- Hazushi waza
|
هانمی هان داچی وازا
|
فنونی که "اوکه" ایستاده و "ناگه=توری" نشسته باشد
|
Hanmi handachi- waza
|
هنکا وازا
|
عوض کردن تکنیکی از نیمه تکنیک دیگر
|
Henka-waza
|
هیتوری وازا
|
تمرین با یار نامرئی
|
Hitori-waza
|
جیو وازا
|
تمرین آزاد، معمولا بصورت دسته ای ازحملات و فنون (متفاوت با راندوری)
|
Jiu- waza
|
کاآشی وازا
|
فنون بدل، فن در فن
|
Kaeshi-waza
|
کانستسو وازا
|
فنون شکستن و جابجاکردن (در جودو)
|
Kansetsu-waza
|
کاتامه وازا
|
فنون تحت کنترل درآوردن
|
Katame waza
|
اوجی وازا
|
دفاع و ضد حمله
|
Oji-waza
|
اوسائه وازا
|
فنون قفلی
|
Osae-waza
|
شی وازا
|
فن بدل
|
Shi-waza
|
سوکاشی وازا
|
فنونی که بدون اجازه دادن به فرد حمله کننده، در شروع حمله با گرفتن کامل انجام میشود
|
Sukashi-waza
|
سوواری وازا
|
فنون نشسته بحالت سیزا توسط اوکه و ناگه
|
Suwari-waza
|
تاچی وازا
|
اجرای فنون به حالت ایستاده
|
Tachi-waza
|
ته وازا
|
فنون دست، مقابل فنون سلاح
|
Te-waza
|
اوچی وازا
|
تکنیک های ضربه
|
Uchi-waza
|
اوشیرو وازا
|
اجرای فنون در حالت حمله از پشت
|
Ushiro-waza
|
اوکه وازا
|
تکنیک های سدکننده
|
Uke-waza
|
یوکی وازا
|
تکنیک های متحرک و سیال
|
Uki-waza
|
ناگه وازا
|
فنون پرتابی
|
Nage waza
|
کیهون وازا
|
فنون پایه
|
Kihon waza
|
ناگاشی وازا
|
جریان یافتن ازیک فن به فن دیگر
|
Nagashi waza
|
نه وازا
|
اجرای فنون در حالت گلاویز شدن
|
Ne-waza
|
تکوبی اوندو
|
تمرین گرم کردن مچ ها
|
Tekubi undo
|
(پرتاب ها (ناگه
|
ایریمی ناگه
|
داخل شدن و پرتاب کردن
|
Irimi nage
|
آی کی اوتوشی
|
انداختن با آی کی- ورود به داخل و بلندکردن پاهای اوکه از پهلو
|
Aiki otoshi
|
آی کی ناگه
|
پرتاب کردن با آی کی بدون ایجاد تماس یا حداقل تماس ممکن
|
Aiki nage
|
جوجی ناگه / جوجی گارامی
|
دستان اوکه را بصورت علامت بعلاوه در آوردن و پرتاب کردن
|
Juji nage /
Juji garami
|
کایتن ناگه
|
بازکردن- چرخیدن و پرتاب کردن
|
Kaiten nage
|
کوکیو ناگه
|
پرتاب کردن با نفس
|
Kokyu nage
|
کوشی ناگه
|
پرتاب کردن با کمر
|
Koshi nage
|
کوته گائشی
|
چرخش مچ دست بطرف خارج
|
Kote gaeshi
|
شیهو ناگه
|
پرتاب کردن در 4 طرف
|
Shiho nage
|
ماکی اوتوشی
|
ناگه روی یک زانونشسته و اوکه رااز روی شانه اش پرتاب می کند
|
Maki otoshi
|
سومی گائشی
|
پرتاب به کنار
|
Sumi gaeshi
|
سومی اوتوشی
|
انداختن به کنار
|
Sumi otoshi
|
تای آتاری اوچی اوتوشی
|
داخل شدن وسدکردن،که اوکه بسمت عقب پرتاب میشود
|
Tai-atari uchi otoshi
|
اوشیرو اودوروشی
|
پایین کشیدن از پشت
|
Oshiro udoroshi
|
گانسِکی اوتوشی
|
قرارگرفتن ناگه در پشت اوکه وبا یک دست پشت یقه اوکه راگرفته واجرای کوشی ناگه
|
Ganseki otoshi
|
کاتا گاتامه
|
حالتی ازکایتن ناگه (شانه اوکه قفل شده ومستقیما هدایت بسمت زمین)
|
Kata gatame
|
کوکیو دوسا
|
درحالت سیزا با استفاده از قدرت تنفس جابجایی صورت دادن
|
Kokyu dosa
|
تن چی ناگه
|
پرتاب بهشت و زمین
|
Tenchi nage
|
** احترامات **
اساس آی کی دو: اجتناب از جدال و پرهیز از برخورد با نیروی مهاجم.
آریگاتو: از شما متشکرم (تشکر غیررسمی)" ...... Arigato کیمه: انسجام افکار(حذف تمامی افکار زائد)
دوموآریگاتو گوزای ماشتا: از شماخیلی متشکرم (خیلی رسمی)" .... Domo arigato gozaimashta
اونگای شیماسو:خواهش می کنم، معمولا زمان شروع تمرین یا زمانیکه چیزی رادرخواست میکنیم" ..Onegai shimasu
واکاری ماسو: می فهمم" ........Wakarimasu
های: بله".....Hai
فرامین در دوجو
|
ری
|
احترام
|
Rei
|
سن سی نی ری
|
احترام همه به مربی
|
Sensei ni rei
|
جوسِکی نی ری
|
احترام به جایگاه بالای کلاس
|
Joseki ni rei
|
کامیزا نی ری
|
احترام به خداوند، جایگاه نمادین و مرکزی دوجو
|
Kamiza ni rei
|
شینزن نی ری
|
احترام به جایگاه مقدس
|
Shinzen ni rei
|
اوتاگای نی ری
|
احترام هنرجویان به یکدیگر
|
Otagai ni rei
|
یودانشا نی ری
|
احترام به مربی از طرف درجات مشکی
|
Yudansha ni rei
|
یوی
|
آماده
|
Yoi
|
هاجیمه
|
شروع
|
Hajime
|
کوتای
|
عوض کنید
|
Koutai
|
ماواته
|
بچرخید
|
Mawatte
|
موکوسو
|
چشم ها را ببندید
|
Mokuso
|
سوواته
|
بنشینید
|
Suwatte
|
تاته
|
بلند شوید
|
Tatte
|
آتو
|
به عقب بروید
|
Ato
|
یامه
|
ایست، پایان
|
Yame
|
مویکای تکرار Muikay
|